неделя, 3 януари 2010 г.

Книга на собствениците чл.7 ал.1 от ЗУЕС

Уважаеми съседи,
Напомням на всички, които все още не са се записали в книгата на собствениците, че това е задължително по силата на чл.7 от Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС).
Бланка за попълване можете да изтеглите от официалния сайт на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ):
http://www.mrrb.government.bg/index.php?lang=bg&do=law&type=6&id=371
(разпечатани бланки можете да получите и лично от управителя на ЕС).
Според указанията на МРРБ бланките се попълват саморъчно и се подписват.
Напомням ви също, че ако не се регистрирате в книгата на собствениците, по силата на чл.13, ал.2 няма да имате право да получавате покана за общи събрания на собствениците и респективно да участвате в тях.
Напомням ви също, че по силата на чл.55, подлежите на глоба от 20 до 100лв.

ЗУЕС можете да прочетете свободно в страницата на Държавен вестник - http://dv.parliament.bg - Брой 6, 23.01.2009.


Допълнение (07.01.2009): Не забравяйте да напишете процента общи очасти! Гласуванията и разпределенията на разходите за капитални ремонти стават по него!

19 коментара:

Анонимен каза...

Здравейте,
Моля, посочете ден и час след 19 часа до 22 часа, когато ще е удобно да донеса формуляра по вписване в "Книгата на собствениците", по раздел 3, съгласно Приложение №1, по чл.7, ал.7 от ЗУЕС.
Посочете и №-а на апартамента на който да Ви намеря.
Благодаря.

domoupravitel каза...

Отговорил съм Ви на ел. пощата.

Анонимен каза...

/вижте какво намерих в нета и нека се замислим!

"Книгата на собствениците е в полза на ...чиновниците!
Първо: Ще ви хванат, че от години имате наематели и не сте си платил данъци върху наемите.
Второ: Ще ви хванат домашните любимци - кучета , котки, папагалчета...и за тях дали сте си платили данъците?
Трето и най-важно: Всички които са си усвоили балконите ТРЯБВА да ги добавят към квадратурата на апартаментите си, като това трябва да стане с издаването но нов нот.акт, както и да се преизчислят всички % от общите части на сградата, това пък се прави от експерт оценители.Вие всъщност си увеличавате жилищната площ и на 100% трябва да се добави квадратурата на всеки балкон т.е. плюс 10 кв.м минимум, а тези с по два балкона плюс 20 кв.м.
Да не говорим, че всички балкони от старото строителство преди 1991г. изопщо не са вписвани в нот.актове и са си ОБЩИ ЧАСТИ и до днес!
Сега дори и да не е направено усвояване те трябва да се впишат към нот.актове както съм посочил по-горе с тази разлика, че се вписват три четвърти от квадратурата на балкона.
А това увеличаване на квадратурата след включването на балконите пък ще доведе до вашия по-висок данък сгради и такса смет !
Сега разбирате ли колко ала-бала е това което се прави в момента и в полза на кого е! Разбирате ли, че никой от старите ЕС не може коректно да си напише кв.м и процентите от общите части.
Погледнете си нот.актове и ще разберете,че там липсват балконите изопщо, а тези които вече са ги усвоили и превърнали в кухни?
Нека уважаемите депутати от Парламента първо да решат въпроса с прехвърлянето на земята под блоковете на етажните собственици, после да се коригира ЗУЕС и се разбере как ще се узаконят усвоените балкони, как ще се добавят към общата площ и % на общите части как се променя!"

domoupravitel каза...

Ще Ви отговоря на всичките изказвания:

Действително има известно повторение. Какъв е проблемът за администрацията да се направи справка в нотариата и да се извадят собствениците за блока х? Как аз като домоуправител да разбера дали собственика пише истински данни?
Има още много въпроси, които ме тревожат и за които би било добре да има съответен "чиновник", отговарящ за етажната собственост за няколко блока. В момента помощ имам само от юристите на община Искър. Те обаче са 3-ма за цялата община и колкото и да искат не могат да подредят данните за толкова блокове.


Първо: Ще ви хванат, че от години имате наематели и не сте си платил данъци върху наемите.

Отг. Искате да криете данъци? Считате това за гордост? Искате да протестирате като не плащате данъци? Ако отговорът на някои от въпросите е ДА, то няма да получите коментар тук и от мен.

Второ: Ще ви хванат домашните любимци - кучета , котки, папагалчета...и за тях дали сте си платили данъците?

Отг. Едно куче трява да се извежда всеки ден минимум по два пъти. Един човек може да излезе сутрин на работа и да се върне вечер. Защо трябва да се крие наличието на куче и да не се плаща по новия закон?
Аз съм твърдо ЗА регистриране на животните, подлежащи на извеждане.


Трето и най-важно: Всички които са си усвоили балконите ТРЯБВА да ги добавят към ....

В нашия блок нямаме балкони. Казусът е интересен, но не ни интересува за момента.

Анонимен каза...

>В нашия блок нямаме балкони. Казусът е интересен, но не ни интересува за момента.

Вие сте един уникален блок без балкони:-)
То и ние сме без балкони по нот.акт,но това не пречи 90% от балконите да са усвоени и превърнати в кухни:-)
Поздрави на домоуправителя,бог да Ви пази,но щеше да е по-добре ако философията на ЗУЕС беше предимно в полза на живеещите,техните добри взаимоотношения и превенция от криминални инциденти.
Сега въвличат хората в едно междусъседско дебнене и ще се засили напрежението между съседите вместо да е обратното.
Нормалното е домоуправителите да са към щата на общината и от там да получават заплатата си нещо което е практика в Германия.

Още нещо парадоксално е,че в България земята под блоковете е собственост на общината!

Каква е собствеността на земята под вашия блок?

domoupravitel каза...

Е, чак пък уникални. Има доста блокове без балкони.
Благодаря за поздравите.
Защо не помислите за идеализиран ЗУЕС. Такъв, какъвто го виждате Вие. Напишете го и ще го публикувам тук.
Не знам дали сте домоуправител, но в нашия блок, книгата на собствениците се приема по-скоро положително. Хората искат да има яснота колко се харчи, за какво се харчи, кои го плащат, кои влизат и кои излизат.
Вчера пак бях свидетел на кучешки фекалии по стълбите между 4 и 6 етаж.

Не мога да коментирам практиката в Германия, защото просто няма поглед върху нея. Но мога да кажа, не е лоша, стига да е добре законово регламентирана. Разбира се всичко това е трудно изпълнимо при такса (трудно събираема) от 3-4 лв на човек за консумативни разходи. Между другото какви са таксите за поддръжка на етажна собственост в Германия? От общите данъци ли се отчисляват или се събират отделно?

За земята не мога да коментирам. По спомени - имаме право на строеж...

Анонимен каза...

>За земята не мога да коментирам. По спомени - имаме право на строеж...

Право на страеж те означава собственост на парцела под блока.
Ако във вашия нот.акт не пише,че имате собственост върху земята, а само право на строеж,значи и вие сте едни виртуални собственици.
Ако не дай си боже след 100 годи блока падне - тогава по сега действащия ЗУТ наистина имате право да построите блока отново,но...в рамките на 5 (пет) години,ако не го завършите в рамките на пет години тогава собственик на това което сте построили,докъдето сте стигнали става - ОБЩИНАТА!Още по-просто Вие губите вашите апартаменти!!!
Това трябва да стоплят общинарите!

Това няма как да опонирате,че също е добре свършена законодателна работа на общината,нали?
Може да се чувствате напълно спокойни само ако Общината ви прехвърли и собствеността на земята под блока и околоблоковото пространство!

В Германия нещата изопщо не приличат на нещата тук,но нещата са различни още от техния закон за управление на етажната собственост.
Заплатите на домоуправителите се дават от общината, а тя пък ги отчислява от данък сгради.Домоуправителите са на щат към общината.
Така и хората знаят,че част от техния данък отива при домоуправителя им и община и домоуправители са в един отбор.

Успех и коментирайте тези проблеми на срещите си с кметове и общинари! Борете се и да ви прехвърлят собствеността на земята под блоковете!

Анонимен каза...

здравейте, много съм впечатлена от блога ви и искам да ви попитам нещо: собственик съм на апартамент, в който не живея, а домоуправителят там ми иска такса за чистачка. Редно ли е това? Аз засега плащам само такса за поддръжка на общи части в размер, съответстващ на идеалните ми части. Но апартаментът е необитаван, не ходя там, съответно не цапам, защо да плащам за чистачка? Как мислите вие? Много ви благодаря за отговора.

domoupravitel каза...

Здравейте, благодаря за коментара. Този въпрос доста често ми се задава и мога да ви дам съвсем точен отговор и препоръка.

1.Запишете си и си разпечатайте ЗУЕС от http://dv.parliament.bg - Брой 6, 23.01.2009 г.
2.Отворете на страница стр.14 чл.48,ал.8, чл.51,ал.1 до ал.7.
3.При всяко искане на пари от домоуправителя го карайте да Ви посочва на кой член от закона се позовава. (Аз лично им показвам на съседите, дори съм им подарил на голяма част от тях копия на ЗУЕС. Да си имат.).
4.Можете да искате да видите докладите на контролния съвет на Вашия блок за проверка на касата.

Това са членовете за консумативни разходи.
Вас Ви интересува чл.51,ал.3 - Собственик или обитател, който отсъства повече от един месец, заплаща за времетоо на
отсъствие 50 на стo от консумативните разходи по ал. 1. За отствиетo се уведомява писмено председателя на управитлния съвет (управителя).

Чистенето по мое виждане е консуматив, освен ако не е част от някакъв голям ремонт като примерно покрив, щрангове и др.

По стария ПУРНЕС можеше да Ви освобождават от всякакви такси. По новия ЗУЕС - не.

Анонимен каза...

Казус - Управителя за работата си ще получава възнаграждение, това означава ли, че трябва да подава данъна декларация? В случая няма граждански договор, няма трудов договор, има само решение на общото събрание и протокол, за това кой ще е домоуправител и колко ще получава. Единствено от касовата книга на сградата може да се види сумата, която е получил и от домовата книга името му. Нищо чудно един ден чиновниците от общината да започнат да ровят управителя дали е декларирал доходи и колко данъци е платил.

domoupravitel каза...

Мисля, че е възможно да се изкара една глоба за укриване на приходи.

Същото се отнася и за почистването, ако не е от фирма.

Затова е добре просто да се работи безплатно. Няма пари, няма проблем.

Все пак може да се погледне и доникъде не водещата дискусия на
http://www.odit.info/?s=6&i=178443&f=3 .

Между другото казано и събирането на пари само с приходни ордери винаги ми е било странно.

Анонимен каза...

Аз мисля, че е редно управителят на етажната собственост да има печат, всеки може да си купи от книжарницата приходни ордери, разходни ордери и други бланки и да ги попълва както си реши и дори да фалшифицира подписа на управителя.

Анонимен каза...

Трябва ли да има формуляр за вписване в Домова книга. Защо? Не е ли по просто всеки собственик сам да си попълни страница в домовата книга и да се подпише.

domoupravitel каза...

Отговорът на въпроса се крие в указанията на МРРБ. Формулярът е типов. Бланката е дадена от МРРБ. Книгата е преразказ на този формуляр от съответния печатар. Каква ми е ползата да ползвам преразказа, а не първичната бланка от МРРБ? Подвързването? Цветният печат? Аз лично прецених, че е добре да чета (и съответно разпечатвам) само сайтове като ДВ и МРРБ.

Анонимен каза...

Извинявайте, да уточня :)
Този формуляр от 4 страници, където 1-та - заглавие а 4-та пояснения на всеки трябва да дам да попълни или да раздам распечатани 2 и 3. Питам, защото ние книгата вече попълнихме и сега да ги диря пак собственици неживеещи в блока...

Анонимен каза...

Здравейте,
Бих искал да попитам някой компетентен по въпросите с тази прословута етажна собственост дали така нареченият ДОМОУПРАВИТЕЛ трябва освен всичките си задължения да заплаща такса етажна собственост и ако ДА,това не намаля ли гласуваната му от Домовият съвет "ЗАПЛАТА"?
Благодаря предварително за отговора!

domoupravitel каза...

Да, трябва да плаща. В ЗУЕС чл.51 е съвсем ясно записано http://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2135614516. Управителят официално не може да взема "Заплата", това което взема са ПРИЗНАТИ РАЗХОДИ (напр. сметки за телефон, гориво, работни дрехи и др. подобни). Трудът му си е принципно БЕЗПЛАТЕН. В противен случай няма кой да му е работодател (Етажната собственост ако не е сдружение, просто няма как да стане) и няма как да се внасят данъци и осигуровки. Това е сериозно нарушение и се наказва http://www.lex.bg/laws/ldoc/2135538631 чл.80-86 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

Анонимен каза...

А ако домоуправителя е някой луд, ако предостави тези данни на крадци, ако злоупотреби с данните? Какъв е този закон, който не дава никакви гаранции за защита на собствеността? Тъй като в нашия вход живеят престъпници от Шесто на ДС, аз ще си плащам глобите, но няма да се вписвам. Те (лудите шестаци) могат да ми присвоят собствеността с техните далавери. После ще съдя Гагаузов в Съда за правата и така ще я караме. На война като на вонйна!!!

domoupravitel каза...

Ако е луд - Закон за здравето, чл.156.

Иначе изискваните данни се промениха значително в новия образец. По-малко се изискват. Справка - сайта на МРРБ Заповед № РД 02 – 14 - 755/10.05.2010 http://www.mrrb.government.bg/index.php?do=law&type=6&id=371
Заповедта за ремикс не е от Гагаузов, а от Плевнелиев.

По въпроса за войната - Ваше право си е да я започвате. Дано бързо да я спечелите и да постигнете хармония.

По въпроса за присвояването - за съжаление данните за нас и за имотите ни ги има на още много лесно достъпни места - например копие на нот. акт има в Топлофикация, Соф.вода, ЧЕЗ. Данните ни ги има и в мобилните и стационарните оператори на гласови услуги, данни и телевизия, и всеки с когото някога сме имали отношения (дори и предплатените карти са с три имена и ЕГН, и подпис).

В банката Ви снимат личната карта ей така по-подразбиране. Когато застраховате колата си Ви снимат талона на колата...

Общо взето е необходима генерална политика по този въпрос. Може би пореден ремикс на ЗЗЛД, може би нещо от сорта на PayPal при плащанията.

Ако имате каквато и да е конструктивна идея, ще се радвам да я публикувате като коментар.